میر محمد کاشف؛ میر حسن سید عامری؛ مالک احمدی؛ داریوش معرفت
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، ، صفحه 27-38
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل استراتژیک توسعه ورزش قهرمانی استان آ. شرقی با استفاده از روش SWOT و BSC میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را اعضاء هیأت علمی تربیتبدنی دانشگاههای استان آ. ش، مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان و شهرهای استان، رؤسای هیأتهای ورزشی، مسئولان و مدیران ورزشی باشگاهها و نهادهای دولتی و خصوصی استان که در زمینه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل استراتژیک توسعه ورزش قهرمانی استان آ. شرقی با استفاده از روش SWOT و BSC میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را اعضاء هیأت علمی تربیتبدنی دانشگاههای استان آ. ش، مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان و شهرهای استان، رؤسای هیأتهای ورزشی، مسئولان و مدیران ورزشی باشگاهها و نهادهای دولتی و خصوصی استان که در زمینه ورزش قهرمانی فعالیت میکنند، تشکیل میدهند که حدود150 نفر میباشند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. روش گردآوری دادههای این پژوهش بهصورت آمیخته میباشد، ابتدا توسط مصاحبه عمیق و روش اشباع نظری، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای ورزش قهرمانی استان آ. شرقی شناسایی شد. سپس پرسشنامهای بر اساس یافتههای مصاحبه آماده گردیده و در اختیار نمونههای پژوهش قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساخته است که روایی آن توسط چند تن از استادان صاحبنظر و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (88 درصد) تأیید شده است. در روش آماری و تجزیه تحلیل اطلاعات این پژوهش، از آزمون t تک نمونهای و آزمون دوجملهای برای تعیین وضعیت گویهها استفاده شد و دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، آزمون مقایسة میانگین و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل وضع موجود و تدوین استراتژیها از روش SWOT استفاده شد و پس از تعیین استراتژیها و اولویتبندی آنها به روش کارت امتیازی متوازن، برنامه عملیاتی ورزش قهرمانی استان تدوین گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که ادارة کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در منطقه WO قرار دارد و باید از راهبرد رشد و توسعه در مورد ورزش قهرمانی استفاده نماید. همچنین استراتژیهای مطلوب بهدستآمده اولویتبندی گردید و با استفاده از تکنیک کارت امتیازی BSC بهصورت عملیاتی تدوین شد و در نهایت مدل استراتژیک بهصورت عملیاتی و کاربردی با استفاده از روش SWOT و تکنیک کارت امتیازی متوازن جهت توسعه ورزش قهرمانی استان آذربایجان شرقی طراحی گردید.
میرحسن سید عامری؛ فاطمه جامعی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 61-72
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثردر گرایش مردم به ورزش همگانی و قهرمانی با تاکید بر نقش رسانه های جمعی از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی استان کردستان است. پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی و به شیوه میدانی انجام گرفت. جامعهی آماری شامل تمامی کارشناسان تربیت بدنی اداره ورزش و جوانان استان (61 نفر) که با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثردر گرایش مردم به ورزش همگانی و قهرمانی با تاکید بر نقش رسانه های جمعی از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی استان کردستان است. پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی و به شیوه میدانی انجام گرفت. جامعهی آماری شامل تمامی کارشناسان تربیت بدنی اداره ورزش و جوانان استان (61 نفر) که با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند کل شمار، برابر با جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسش نامه محقق ساخته شده شامل دو بخش رسانه های جمعی و ورزش همگانی و قهرمانی با 61 گویه استفاده شد. برای سنجش میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ، در بخش رسانه های جمعی 84/0=a و برای ورزش های قهرمانی و همگانی 90/0 =a به دست آمد. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده آزمون فریدمن و t تک متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین رتبۀ میانگین زوج های زیر مقیاس های پژوهش وجود دارد. بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفۀهای پرسش نامه های پژوهش نشان داد که جهانی سازی و ارتباطات، تقاضای اجتماعی، ساختار سازمان های ورزشی، شبکه های اجتماعی، رسانه های جمعی، سازمان های غیر ورزشی به ترتیب در اولویت اول تا ششم قرار دارند. نتایج آزمون t تک متغیری نشان داد که تمامی زیر مؤلفه های تحقیق در سطح 001/0 مثبت و معنیدار می باشند که نشانگر مؤثر بودن رسانه های جمعی در گرایش مردم به ورزش همگانی و قهرمانی می باشد.